براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 987
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1005
بازدید ماه : 1335
بازدید کل : 162064
تعداد مطالب : 470
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1

۴۰۵ سال پیش در چنین روزی یعنی ۲۵ آگست سال ۱۶۰۹ میلادی گالیلئو گالیله دانشمند و مخترع سرشناس ایتالیایی برای نخستین بار تلسکوپ خود را به نمایش گذاشت. یکی از دلایل شهرت زیاد گالیله تایید نظریه کپرنیک دانشمند و ستاره شناس سرشناس لهستانی در خصوص مرکزیت خورشید و گردش زمین بدور خورشید بوده است.

گالیور

گالیلئو گالیله در ۱۵ فوریه سال ۱۵۶۴ در شهری پیزای ایتالیا و در یک خانواده پر جمعیت متولد شد. پدر گالیلئو یکی از موسیقی‌دانان سرشناس زمان خود بود و به علم اهمیت زیادی می‌داد. گالیلئو نخست قرار بود برای کشیش شدن وارد کلیسا شود ولی پدرش به جای کلیسا وی را به تحصیل در رشته پزشکی به دانشگاه پیزا فرستاد. گالیلئو علاقه چندانی به علوم طبیعی از خود نشان نمی‌داد و با رهاکردن رشته پزشکی علاقه خود را در علم ریاضیات یافت. علاقه به ریاضات در گالیلئو تا بدانجا پیش رفت که در همان دانشگاه پیزا گالیلئو گالیله در سال ۱۵۸۸ شروع به تدریس ریاضات کرد.

علم ریاضیات زیر بنایی بود برای علاقه مند شدن گالیله به ستاره‌شناسی و تحقیق در این حوزه شد. علم ریاضیات به وی آموخته بود که برای درک صحیح هر پدیده در علم باید آن پدیده را مشاهده و اندازه‌گیری کرد. همین تفکر گالیله موجب اختراع بسیاری از ابزارها چون تلسکوپ شد که وی را در مشاهده و اندازه گیری مسائلی که درخصوص آنها تحقیق می‌کرد یاری می‌رساند. گالیله در سال ۱۶۰۹ تلسکوپ خود را در شهر ونیز برای نخستین بار ارائه کرد. تلسکوپ گالیله کمک زیادی به وی در خصوص ستاره شناسی کرد. در سال ۱۶۱۰ گالیله نظریه معروف کوپرنیک - یکی از درخشانترین دستاوردهای رنسانس - در خصوص مرکزیت خورشید و گردش زمین به‌دور آن‌را تایید کرد که مشکلات بسیاری را نیز برای وی بوجود آورد.

در سال ۱۶۱۰ میلادی گالیلئو گالیله در کلیسا مورد بازجویی در باره‌ی عقایدش قرار گرفت چراکه نظریه کوپرنیک که در نوشته‌های گالیله تایید شده بود، به نظر آن‌ها برخلاق نص کتاب مقدس و همچنین دیدگاه‌های ارسطو بود که کلیسا به شدت از آنها دفاع می‌کرد. کلیسا گالیله را مجبور کرد تا توبه نامه‌ای را به مضمون ذیل امضا کند:

در هفتادمین سال زندگی در مقابل شما به زانو درآمده‌ام و در حالی که کتاب مقدس را پیش چشم دارم و با دست‌های خود لمس می‌کنم توبه می‌کنم و ادعای واهی حرکت زمین را انکار می‌کنم و آن‌را منفور می‌دانم.

زیر فشار شدید کلیسا سرانجام گالیلئو گالیله مجبور شد تا اعتراف کند که نظریه ارسطو صحیح است و زمین مرکزیت جهان قرار دارد. گالیلئو گالیله سرانجام در ۸ ژانویه سال ۱۶۴۲ و در سن ۷۷ سالگی چشم از جهان فروبست.




:: موضوعات مرتبط: , ,
:: برچسب‌ها: گالیله , تلسکوپ گالیله ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : mhy
ت : دو شنبه 3 شهريور 1393
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:


RSS

Powered By
loxblog.Com